Al Arabiya is now in Southern Mexico and Latin America

Al Arabiya is now in Southern Mexico and Latin America


Al Arabiya (Arabic: العربية‎‎, transliterated: al-ʿArabiyyah or al-ʻArabīyah; meaning “The Arabic One” or “The Arab One”[n 1]) is a Saudi-owned pan-Arab[5] television news channel broadcast in Modern Standard Arabic.

History and profile

Launched on 3 March 2003,[6][7] the channel is based in Dubai Media City, United Arab Emirates, and is owned by Saudi broadcaster Middle East Broadcasting Center (MBC).

The current general manager of Al Arabiya is Adel Al Toraifi, who took over that post from Abdulrahman Al Rashed on November 22 2014.[8]

A free-to-air channel, Al Arabiya broadcasts standard newscasts as well as talk shows and documentaries. These programs cover current affairs, business and financial markets, and sports. It is rated among the top pan-Arab stations by Middle East audiences.[9] The channel has been criticized for having a “pro-Saudi agenda”,[10] and it was once banned in Iraq by the US-installed Governing Council for “incitement to murder” after broadcasting audio tapes of Saddam Hussein.[9]

On 26 January 2009, American president Barack Obama gave his first formal interview as president to the television channel.[11]

Content and Al Jazeera rivalry

Some[according to whom?] believe that Al Arabiya was created to be a direct competitor of the Qatar-based Al Jazeera.[9] As a response to Al Jazeera’s criticism of the Saudi royal family throughout the 1990s, relatives of the Saudi royal family established Al Arabiya in Dubai in 2002.[12][13][14] According to a 2008 New York Times profile of Al Arabiya director Abdul Rahman Al Rashed, the channel works “to cure Arab television of its penchant for radical politics and violence”, with Al Jazeera as its main target. Al Arabiya is said to be the second most frequently watched channel after Al Jazeera in Saudi Arabia.[15]

Al Arabiya broadcast the email messages of Syrian president Bashar Assad in 2012 that were leaked by opposition hackers.[16] The channel’s English language website also obtained emails which revealed[17] that PR agency BLJ were behind the infamous positive profile of the Syrian first lady, Asma Assad, in Vogue magazine while her husband’s regime was responsible for the crushing of peaceful demonstrations in 2011.[18]


Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment: Logo

You are commenting using your account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )


Connecting to %s